컨텐츠 바로가기

Production Support  

SIFFF Tasty Film Project

역대 선정작 Archive

맛있는 단편영화 제작지원작

귀성길

귀성길 Homecoming

문혜준 MOON Hae-jun

Korea | 2023 | 17’49” | Fiction

시놉시스 Synopsis

재계약 시즌과 맞물린 설 연휴 전날, 대기업에서 비정규직으로 근무하는 김영주(31세, 여)는 회사에서 매번 받던 명절 선물인 이종예 제과점의 고급 롤케이크를 받지 못한다. 영주는 고향에 계신 부모님의 자랑이자 명절 특식인 케이크를 구하기 위해 무작정 제과점으로 향하고, 그곳에서 마주친 쫓겨난 견습생 최희지(23세, 여)에게 무모한 제안을 한다.

Lunar New Year’s Eve arrives around the contract renewal season. Kim Young-ju, a corporate contractor, does not receive the usual holiday gift from work so dearly prized by her parents: the luxurious layered cake from Patisserie Lee Jong-yeh. She struggles to secure the coveted cake during the holiday season. With no particular plan, she heads straight to the boulangerie and runs into Choi Hee-ji, an apprentice patissier who just got kicked out.

감독 Director

 문혜준 MOON Hae-jun

1994년생 출생. 중앙대학교 첨단영상대학원에서 영화연출을 공부하고 있다. 함께 영화를 공부하는 동료들과 지속적인 창작 활동에 대한 고민을 나누며 결성한 창작집단 STUDIO46에 소속되어 있다. <그래서 우리는 춤을 추고> <입춘부> 등을 연출했으며 2022년 <지원과 율리야> 를 발표, 서울국제여성영화제를 비롯 국내 다수의 영화제에서 상영되었다.

MOON Hae-jun is a filmmaker based in Seoul, majoring in filmmaking at the Graduate School of Advanced Film at Chung-Ang University. She has joined ‘STUDIO 46’, an independent collective formed by new filmmakers to aim for continuous creative activities. Her short films include <그래서 우리는 춤을 추고>, <입춘부> and <Jiwon and Yulia> which was screened at Seoul Int’l Women’s Film Festival in 2023.

 

냉이

냉이 The Coldness

김설영 KIM Seol-yeong

Korea | 2023 | 25’22” | Fiction

시놉시스 Synopsis

쓰레기 할당제가 실시되고 있는 2052년의 대한민국. 쓰레기를 할당받아 처리하며 보급품을 받아 살아가던 소연은 쓰레기 더미 속에서 냉이 씨앗을 발견하고, 이를 국가에 반납해야 한다는 것을 알면서도 숨긴다. 이 사실을 쓰레기 공무원 채원에게 들키게 되자 소연은 냉이 씨앗을 키워 된장찌개를 끓여먹으려 한다는 사실을 채원에게 밝힌다.

In 2052, South Korea has implemented a waste quota system. So-yeon, who is disposing waste to receive supplies for living, finds a shepherd's purse seed in a pile of waste and hides it, knowing that she must return it to the government. When this is discovered by Chae-won, a waste ration government official, So-yeon reveals that she is planning to grow from the seed to make shepherd’s purse soybean paste stew.

감독 Director

 김설영 KIM Seol-yeong

한양대학교 연극영화과 재학 중이다. 단편영화 <1점의 가치>, 한양대학교 웹드라마 <한대로망>을 연출했다.

Kim is currently majoring in Film and Theater at Hanyang University. She directed a short film <The Value of a Point> and Hanyang University Web Drama <HanDaeRoMang>





냉이

지루한 여자 A Tedious Girl

송예찬 SONG Ye-chan

Korea | 2023 | 22’50” | Fiction

시놉시스 Synopsis

각자 남들보다 조금 빠르게, 느리게 흘러가는 시간 속에 살고 있는 연인. 서로에게 조루이고 지루일 수밖에 없는 너무 다른 그들은 요즘 권태기를 겪고 있다. 시차를 줄여보려 애쓰지만 상대의 시간을 이해하는 건 쉽지 않다.

A couple who lives a little faster and a little slower than others. They are so different that they often pester each other and get bored these days. They try to reduce the time difference, but it is not easy to understand the other person’s time.

감독 Director

 송예찬 SONG Ye-chan

1993년 제주 출생. 2019년 <석양의 게스트하우스>를 연출했으며 2021년 연출한 <마리아와 비욘세>로 제22회 전주국제영화제 왓챠상, 제23회 서울국제여성영화제 단편관객상을 수상했다.

Born in 1993, Jeju, Korea. She made short films such as <The Sunset>(2019), and <Maria & Beyonce>(2021). <Maria & Beyonce> was awarded at Jeonju Int’l Film Festival and Seoul Int’l Women’s Film Festival.

현금 및 후반제작지원

포스터

아빠의 금고

강동엽, 김수현 KANG Dong-yeop, KIM Su-hyeon

Korea | 2022 | 29'6'' | Fiction

시놉시스 Synopsis

집을 떠났던 아빠 영길이 12년만에 금고를 들고 나타났다. 이 갑작스러운 동거를 받아들일 수 없는 딸 미진은 아빠와 식사조차 함께 하고 싶지 않다. 그저 금고 속 돈이 필요할 뿐이다.

Young-gil returned home after 12 years he left his family. Mi-jin cannot accept her prodigal father who just came back with a mysterious safe. She can’t even bear having a meal with him. Only thing she probably can take is the money in her father’s safe.

감독 Director

 강동엽 KANG Dong-yeop

1996년생. 숭실대학교 영화예술대학교를 졸업했다. 단편 <프라하로 가는 길>(2019)을 시작으로, 울산국제영화제, 충무로독립영화제 상영작인 <이촌>(2020) 등을 연출했다.

Born in 1996, Kang majored in film arts at the Soongsil University. He made his directorial debut with his first short <The Way to Prague> (2019). And he also made several shorts including <Home and Away> (2020), which was screened at the Ulsan International Film Festival and the Chungmuro Independent Film Festival.

 김수현 KIM Su-hyeon

1995년생. 숭실대학교 영화예술대학교를 졸업했다. <여름손님>(2019), <문경이네 집>(2020), <3차 성징>(2021), <스피또>(2021), <아빠의 금고>(2021)등의 단편을 연출했다. 2020년작 <문경이네 집>(2020)은 아시아나국제단편영화제, 피렌체한국영화제 등에서 상영되었다.

Born in 1995, Kim graduated from Soongsil University with a major in film arts. She made several short films which include <Summer Guest> (2019), <The House of Mungyeong> (2020), <The Third Characteristic> (2021), and <Pitto>(2021). Her 2020 short <The House of Mungyeong> was invited to the Asiana International Short Film Festival and Florence Korea Film Fest.

포스터

벚나무 아래 The Time Spent with Mom

이주환 LEE Joo-hwan

Korea | 2022 | 39' | Fiction

시놉시스 Synopsis

덕준은 췌장암진단을 받은 어머니의 생이 얼마 남지 않았음을 느끼고 있다. 그런 어머니에게는 어린 시절 부산에서 살았던 기억이 아련하게 남아있다. 덕준은 어머니에게 그 기억을 찾아드리려 한다.

Deok-joon’s mother is diagnosed with terminal pancreatic cancer and her days are numbered. She vaguely recalls nostalgic memories of her childhood in Busan. Deok-joon tries to bring back her best memories for his ailing mother.

감독 Director

 이주환 LEE Joo-hwan

용인대학교 영화영상학과 졸업했다. 단편 영화 연출, 각본, 편집을 맡았다. 첫 단편 <승준의 휴가>(2016)는 제19회 서울국제청소년영화제에서 상영되었으며, 2018년 작 <까치까치 설날은>은 제11회 서울노인영화제 국내경쟁부문과 제17회 미쟝센단편영화제 희극지왕 부문에 초청되었다.

Lee graduated from Yong In University with a film major. He directed, wrote and edited several short films. His first short <Seungjoon’s Leave> (2016) was screened at the 19th Seoul International Youth Film Festival and his 2018 short <Holiday> was invited to the Korean Film Competition of the 11th Seoul International Senior Film Festival and to the King of Comedy section of the 17th Mise-en-scène Short Film Festival.

후반제작지원

포스터

비건 식탁 Veganic table : Jeju

김문경, 허성 KIM Moon-kyung, HEO Seong

Korea | 2022 | 20'3'' | Documentary

시놉시스 Synopsis

서울에서 젠트리피케이션을 겪은 레이나는 모든 일들이 마무리 된 후에 제주로 삶터를 옮긴다. 그리고 제주에서 자신을 돌보며 하나씩 하나씩 비건적 삶을 실천하기 시작한다. 시작은 버터였다. 본인이 좋아하는 버터를 먹기 위해 비건버터를 만들고 그렇게 만든 비건버터를 농부장터에 들고간다. 레이나의 비건버터를 좋아하는 농부들과 벗들이 생기기 시작하자 레이나는 당황스럽다. 자신에게 집중하면서 조용한 삶을 꾸리려고 했던 레이나의 생각과는 다르게 레이나의 비건적 삶은 제주의 모든 것들과 차례로 연결되기 시작한다.

Reina suffers a growing gentrification in Seoul. She settles all the hassles and relocates herself to Jeju. She then begins to practice being vegan little by little, taking care of her life in Jeju. It all starts with butter. Reina makes her own vegan butter so as not to give up her favorite dairy product, and takes them to a farmer's market. Reina makes friends with farmers who love her vegan butter, but somehow it freaks her out. Her plan to lead a quiet life turns the other way around as she gets to connect with everything in Jeju one after another.

감독 Director

 김문경 KIM Moon-kyung

문학을 중심으로 영상설치, 퍼포먼스 등을 통해 다양한 장르의 경계를 허무는 작품을 만들어 왔고, 꾸준히 다큐멘터리 영화 작업을 지속하고 있다. 현재 옴니버스 다큐멘터리 영화<비건식탁, 연결된 세계>와 댄스필름 <나의 중력 우리의 몸>을 제작 중이다. 만든 작품으로는 <스라이_비악영상민족지>(2018, 프로듀서), <망명일지>(2018, 감독), <박강아름 결혼하다>(2019, 공동구성, 프로듀서)가 있다.

KIM Moonkyung has created various works which break down the inter-genre boundary through installation or performances based on literature. She also continues to work on documentary filmmaking. She’s currently working as a director for documentaries Connected : Veganic Table and my gravity, my body. Her filmography includes SRAI (2018, producer), Log of Asylum (2018, director) and Areum Married (2019, scenario, producer).

 허성 HEO Seong

움직임과 민족지적 기록에 집중하는 다큐멘터리를 만든다. 현재 장편 다큐멘터리 <송어깎기>의 연출로 후반작업을 진행 중이다. 작품으로는 <스라이_비악영상민족지>(2018, 감독), <망명일지>(2018, 감독), <박강아름 결혼하다>(2019, 촬영감독)가 있다.

HEO Seong makes documentaries that focus on movement and ethnographic records. He’s currently working on post-production for his feature length documentary Shaping Trout. His filmography includes SRAI (2018, director), Log of Asylum (2018, director) and Areum Married (2019, cinematographer).

Top